Toespraak van Wies Descheemaeker, secretaris van ACOD-VRT aan het afscheidspiket

DSCN4728Beste vrienden, collega’s, kameraden,

Als secretaris van ACOD-VRT heet ik jullie hartelijk welkom op dit afscheidspiket voor onze vriend, collega en kameraad Luk Vandenhoeck, door jullie allen gekend als “Onze Luk” of gewoon “De Luk” – met hoofdletters.

De Luk bedanken voor zijn 45 jaar dienst als vakbondsman, revolutionair en activist is geen lichte taak. Vakbondsman, revolutionair, activist – Luk lijkt wel een triumviraat in zijn eentje. Al snel beeldt men zich in dat hier een toespraak gaat volgen van vijf, zes uur zoals Fidel dat kon in Cuba. Ik heb gespaard, maar mijn baard is er niet geraakt en ook de toespraken van vandaag zullen die lengte niet bereiken. Ik krijg ook de hulp van twee bomen van kerels: voorzitter Peter Mertens van PVDA en woordvoerder Wouter Hillaert van Hart boven Hard – om deze zware taak te vervullen.

Onlangs zei Luk tegen mij: volgens facebook zijn wij nog maar vijf jaar vrienden – en ik zei: dat is ook echt zo, Luk. Iets meer dan vijf jaar geleden leerde ik Luk kennen op een ledenvergadering van ACOD-VRT die hij – uiteraard – leidde: de regering Di Rupo was pas gestart en er waren grote nationale vakbondsacties en voor het eerst werd gesproken over het woord “vakbondsbashing”. Luk praatte op die ledenvergadering natuurlijk honderduit, maar twee zaken vielen me op: ten eerste – hij citeerde honderduit vakbondsleiders en politiekers die *niet* van zijn strekking waren en haalde uit al die citaten iets dat *onze zaak* vooruithielp – en ten tweede hij was oprecht geïnteresseerd in de opmerkingen van de leden, ook van een groentje zoals ikzelf. Na de vergadering zei Luk in de lift – zijt gij Wies? Ik heb van u gehoord dat ge ne straffen zijt. We werden vrienden op het eerste gezicht.

Vakbondsman, revolutionair, activist – maar ook als vakbondsman leerde ik Luk kennen als een driemanschap in één: als leraar, als leider en als legionair (of soldaat). Die drie kenmerken wou ik hier even voor jullie toelichten.

Luk als leider

Ik denk niet dat ik deze moet uitleggen: overal waar Luk komt, is meteen te merken wie de natuurlijke leider is. Dat is zo op vergaderingen, waar hij het moeilijk heeft om niet automatisch tot voorzitter verkozen te worden en op acties, waar de groep maar in beweging komt als Luk in beweging komt. Luk zet iedereen aan het werk, op zijn of haar sterktes en om nieuwe sterktes te ontwikkelen. En zelfs als hij er niet is, is “de geest van Luk” aanwezig – het gaat zo ver dat zelfs als hij niet de leider is, Luk als de leider gezien wordt. Ik heb er ervaring mee de voorbije twee jaar. Maar waar ik ook ervaring mee heb, is hoe makkelijk Luk de leiding afstaat, als dat nodig is. Luk zei de laatste jaren: na mijn pensioen blijf ik wel actief, maar ga ik niets meer leiden. Ik denk dat ik bij de weinigen ben, die dat geloven. Maar ik ben er zeker van dat Luk minstens zo waardevol is als soldaat voor de goeie zaak, en zo zijn we bij het tweede kenmerk van Luk:

Luk als legionair

Wie denkt op basis van deze lofzang dat Luk zich een soort verheven leider is – of zich zo voelt – heeft het fout. In zijn diepste binnenste ideologie is hij nog altijd die student die in de fabriek ging werken om daar te ervaren hoe de toestand is bij het proletariaat. Toen er sprake van was dat hij de fakkel zou doorgeven zei hij tegen me: “ik sta ’s morgens op en ik kom naar de VRT zoals ik naar de fabriek ging”. En dat wil zeggen: van de eerste minuut tot de laatste zich inzetten voor de goeie zaak. En na die laatste minuut nog een paar uur. Er is ook geen actie of activiteit waarop Luk niet zelf de handen uit de mouwen steekt – zelfs al heeft hij de leiding over meer dan 10.000 betogers op de Grote Parade, heeft hij nog altijd een doos met flyers of pamfletten in zijn auto om uit te delen. De eerste toekomen en de laatste weggaan, de generaal moet ook een soldaat zijn – dat heb ik van hem geleerd en zo komen we tot zijn derde kenmerk:

Luk als leraar – ik denk dat ik hier persoonlijk ga worden

Luk, je hebt me alles geleerd, het klappen van de zweep en ook dat de zweep niet altijd moet klappen – op wie ze moet klappen en op wie niet, kortom chef-strateeg en meester-tacticus, die altijd meteen een mening klaar heeft. En dan enkele dagen later kan afkomen: “ik heb eens goed nagedacht…” – en met een betere analyse op de proppen komt. Vijf jaar geleden was ik een syndicale snotneus en nu ben ik trots dat jij afzwaait – mijn syndicale vader. Maar het belangrijkste dat je voor mij gedaan hebt, is niet mij te vormen als syndicalist. Maar wel er voor te zorgen dat er vandaag een heel team klaarstaat in secretariaat, bestuur, comité en leden om het succes dat ACOD-VRT is verder te zetten. Samen gaan we de strijd aan onder het motto: “de VRT veranderen voor Luk op pensioen gaat is niet gelukt, maar de wereld veranderen vóór zijn dood, dat moet lukken”. Hopelijk wordt ge 100 jaar, Luk, dan hebben we nog wat tijd.

 

Een speech om Luk uit te zwaaien is altijd veel te kort – te kort om alles gezegd te krijgen en ik zou ook willen spreken om het afscheid uit te stellen. Toen aan Bob Dylan gevraagd werd om Woody Guthrie te beschrijven in 25 woorden, schreef hij 5 bladzijden en een gedicht van zeven minuten. Dat heb ik niet volledig hertaald – enkel het einde:

Waar ga je zoeken naar de hoop die je najaagt?

Waar ga je zoeken naar de lamp die het licht werpt?

Waar ga je zoeken naar de olie die opwelt?

Waar ga je zoeken naar de kaars die blijft branden?

Waar ga je zoeken naar de hoop, die je kent en de hoop, die je bent?

En er zijn maar twee wegen die je kan bewandelen,

Er zijn maar twee vensters waardoor je kan kijken,

Je kan trekken en duwen en draaien aan twee deurklinken:

Je kan lezen in het werk van Karl Marx,

Of je kan kijken naar het werk van Luk Vandenhoeck.

En hoewel het maar een mening is,

Ik kan het goed hebben of verkeerd,

Maar je zal beiden zien,

Bij het ochtendgloren,

Op de barricade van de eindoverwinning.

 

Leraar, leider, legionair. Vakbondsman, revolutionair, activist. Vriend, collega, kameraad.

Bedankt, Luk!

Geef een reactie

